Thursday, April 21, 2011

Pengenalan


Saya baru saja berjinak-jinak dalam jahitan tudung ni. Asalnya saya pantang melihat tudung baru yg terdapat di pasaran (jenis yg senang di pakai dan di gayakan serta tdk memerlukan masa yg lama untuk bersiap, tidak kiralah samada hendak ke tempat kerja ataupun pergi berjalan2), mesti nak beli. Sampai suami kata, lepas ni boleh buka kedai tudung sebab kat mana2 di ruang almari mesti terdapat tudung. Tapi ada juga yg saya tidak puas hati dgn tudung yg ada 'awning' ni sebab sekali dua pakai, 'awning' dah rosak.
Dan tanpa di sangka2 R&R Craft dari KL akan dtg ke Johor Bahru untuk mengadakan bengkel jahitan. Dan tanpa di rancang, saya terus mendaftarkan diri untuk mengikuti bengkel jahitan tersebut. Klasnya hanya berlangsung selama 4 jam. Tudung yg saya pelajari adalah tudung chiffon 2 layer dgn awning thai silk. Tapi masa belajar tu, tudung yg saya jahit tdk menjadi. Jadi tudung tersebut tdk boleh di pakai.
Agak lama juga saya tidak mempergunakan pengetahuan dan pelajaran untuk menjahit tudung ni. Satu hari saya pulang ke kg dan secara kebetulan kakak saya juga baru sahaja belajar menjahit tudung dgn KEMAS. Jadi saya ambil surat khabar dan ambil paten tudung tersebut. Saya beranikan diri untuk menjahit tudung saya yang pertama selepas menghadiri bengkel tersebut dan hasilnya, Alhamdulillah menjadi.
Saya mula bercerita dan buat promosi pada kawan2 yg terdekat. (tak boleh malu kalau nak buat business w/pun secara kecil2an.) Orang yang pertama sekali dapat tudung dari hasil kerja tangan saya adalah mak mentua saya. Saya bagi dia FOC je...jadi dia tolong la promote pada jiran2 sekeliling rumah. (hehehee...)
Berkat doa dari mak mentua dan dari suami, saya cari kain lycra dan jahit tudung yg ringkas tanpa batu @ hiasan, saya bawa ke tempat kerja...dan....dan,...ada kawan yg berkenan...terus dia sambar 3 helai. Alhamdulilah.. Uploaded with ImageShack.us

No comments:

Post a Comment